По дрехите посрещат, а по ума изпращат? Никъде не е по-вярно, отколкото в бизнеса

0
69

Ако улучите правилния дрескод, всички врати са отворени за вас. Ако го сбъркате, няма да стигнете далеч. Културата на обличане в бизнеса е лакмус за успеха.

Текст Кристина Крънчева

Кое е подходящото бизнес облекло? На този въпрос не може да се отговори еднозначно.  Изборът на бизнес облекло зависи от професията, от корпоративната култура на фирмата ви и вашите задължения. Ако успеете да намерите подходящото облекло за вашата професия, тогава то в комбинация с вашите професионални познания ще допринесе неминуемо до изкачване по корпоративната стълба. В същото време, ако не отдадете достатъчно внимание на външния си вид независимо от професионалните ви способности, то повишението ви ще се забави или просто ще мине покрай вас.

Това какъв е вашият външен вид ще ви отвори или затвори вратите на големите възможности.  Колко и какви са професионалните ви знания – това ще ви укрепи на едно място.  Има три основни правила, които трябва да се вземат под внимание, когато се избира подходящото бизнес облекло.

Бранш

За традиционните професии на адвокати, банкери, финансисти, счетоводители и др. се изисква традиционно бизнес облекло, състоящо се от костюм. Посланието, което изпращате с такова облекло е авторитет, консервативност, компетентност.

За дейности, свързани с преподаване, брокери на имоти, в медицинските среди, в социалната сфера,  добрият избор на дрехи е когато те подчертават компетентността ви на експерти, а в същото време не ви поставят бариери между вас и хората, с които общувате. Добре подбрано облекло е състоящото се от две части (пола и блуза или панталон и риза), без сако и от добро качество. Посланието, което изпращате, е на  уверени, леснодостъпни и интелигентни хора.

За сфери като реклама, мода, изкуство, журналистика облеклото е добре да бъде изразително. То може да се състои от три части, като за трета част изберете подходящ шал или интересни бижута. Посланието, което изпращате с подобно облекло е креативност, уникалност, съвременност.

Корпоративна култура

Второто важно нещо, за което трябва да се следи, е вашата корпоративна култура. В една фирма кодът на облеклото може да бъде много стриктен и ограничен, докато в друга фирма от същия бранш може да е много по-свободен. Ако успеете да адаптирате гардероба си към изискванията на  вашата фирма, то вие ще постигнете успех много по-бързо, отколкото ако се оставите на схващането, че колегите ви не са кой знае как облечени, тъй че вие си оставате с вашия стил независимо от всичко.

Вашите бизнес контакти

С какви хора се срещате? Каква е вашата аудитория? Какви са вашите клиенти, колеги, служители? Вашето облекло допринася за това всички хора, с които работите, да ви приемат добре и да имат доверие на човек с вашите умения. Ако вие зашеметите вашите клиенти, смутите шефа си или накарате да ви разгледат от главата до петите с учудване, то може би облеклото ви не е подходящо за аудиторията. Най-важното е да се обличате така, че на хората да им е приятно вашето присъствие, което пък ще спомогне  да постигане на добри резултати в работата.

Представете си някой, който отива да продава комбайни в Добруджа да е облечен с черен костюм, бяла риза и тъмна вратовръзка. Посланието, което той изпраща на потенциалните си клиенти, е че или никога не е ходил на полето или че комбайн е виждал само в каталога на фирмата си, нали? Същото важи и за продавачите в магазините за бижута, например. Отивате да купите скъпо бижу на жена си и продавачката ви предлага последната колекция по дънки и фланелка с голям надпис… Цените на бижуто и на комбайна може да са  сходни, но аудиторията е различна. Казаното дотук ни навежда на мисълта, че ако искаме нещо да постигнем трябва да дадем на хората това, което те искат от нас. На първо време, това, което те биха искали, е да ви възприемат положително или да работят с хора, които влизат в техните представи, общоприети за съответната професия. Ако преминете успешно първия тест с професионалното си присъствие, то неминуемо ще последват добри възможности за контакти, а оттам и за успешен бизнес. Не случайно се казва, че “по дрехите посрещат, а по ума изпращат”.

Какво означава код на облеклото? Най-общо казано това, са общоприетите правила на обличане в различни ситуации. Ето и някои примери:

Професионално бизнес облекло

За мъже и жени професионално бизнес облекло означава костюм. Костюмът е добре да е тъмносин, тъмносив или черен. Райетата също са приети. Ризата трябва да е бяла с твърда яка, чиста и изгладена.

За жените: дължината на полите трябва да е до коляното. Жените винаги носят чорапогащници и обувки с токчета, но не високи. Прическата трябва да е добре оформена, а ако косата е дълга, за предпочитане е да е прибрана. Бижутата трябва да са малко и от естествени материали – максимум по един пръстен на ръка, часовник, обеци.

Всекидневно бизнес облекло

За мъжете: избягвайте ризи с ярки цветове. Тъмни панталони с памучни ризи с яки е препоръчителното облекло. За предпочитане са пастелни цветове ризи с подходящи към тях вратовръзки. Спортните връхни дрехи (канадки) и блейзерите са също удобно всекидневно бизнес облекло. За зимните месеци могат да се носят и едноцветни пуловери над ризите. Обувките (не забравяйте да са винаги лъснати) и коланите е добре да са тъмни, а също и чорапите, чиято дължина следва да е до средата на прасеца.

За жените: поли или панталони в комбинация с блузи. По-едри бижута са подходящи, стига да не преминават границата на натруфеност. Обувките са с равни подметки или ниски токове и винаги лъснати.

Все повече компании у нас започнаха да въвеждат дрескод за своите служители.  Корпоративният имидж е от основно значение за бизнеса, а както добре знаем, външният вид на служителите и поведението им говори за това пък как се прави бизнес във фирмите. Много са директорите и мениджърите „Човешки ресурси”, които се сблъскват с проблема как да прокарат правила за облеклото на служителите. Най-сигурният и изпитан метод за това е да се състави списък със забранените, както и с препоръчителните дрехи за мъжете и за жените. Тези списъци трябва да са много точни и ясни и да няма в тях уж подразбиращи се неща. Дори и да ви кажат, че изпадате в детайли и крайности, знайте, че така улеснявате изключително много подчинените си. Освен това, след въвеждането на определения от вас дрескод, с лекота ще можете да съблюдавате за изпълнението му и именно тези списъци ще са вашите референции, ако ви се наложи да спорите с подчинен. Така например, ако сте решили вашите служителки да не идват на работа с чехли и спортни обувки, то напишете че се забранява носенето на чехли и маратонки през работно време. Същото важи за прозрачните блузи, дълбоко изрязаните деколтета, презрамките или гривните на краката.  Ако подходящото бизнес облекло за вашата компания и сфера на дейност е панталон със сако, ясно го заявете на мъжете. Можете да добавите например, че е забранено носенето на спортни обувки. В някои фирми се допуска така нареченото „свободно” облекло в петъчните дни. Не пропускайте да обясните какво имате предвид под „свободно” облекло, защото иначе рискувате да не познаете служителите си следващия петък. Хората по различен начин тълкуват нещата и вероятността на видите много къси поли решени със златни чехли или дънки с фланелки с най-различни надписи по тях е напълно възможна, т.е. всичко онова, което би било „забранено” през останалите работни дни. „Свободното облекло” за работа не е облеклото, което се носи през почивните дни. Професионалният външен вид отдавна вече не се свързва единствено и само с тъмните костюми за мъже и жени. Служители, които знаят, че им предстоят срещи в никой случай не трябва да се възползват от „свободното облекло”, тъй като няма по-неподходящо от извинението пред клиентите, че денят е петък… Има вероятност те да останат с впечатлението, че в такъв ден освен визуалната, трудовата етика във фирмата също не е на необходимата висота.