Мартин Райков и Иван Георгиев, ПР агенция IGM: Помислете как да сте полезни, наградата ще дойде, след като колелото се завърти

0
276

Имаме нужда от нов социален договор, който гарантира сигурност и безопасност на всички, независимо от формата на работа, която са избрали

Собственици сме на бутикова пиар агенция, която е на пазара на комуникационните услуги от 2011 г. Предлага разнообразни услуги в областта на пиара, организира събития и кампании, както и цялостното им медийно отразяване.

Настоящата форсмажорна ситуация, причинена от разпространението на COVID-19, определено създаде огромни предизвикателства и пред бизнеса с пиар услугите. Истината е, че последствията от разиграващото се настояще все още не могат да бъдат точно предвидени дори от финансистите, а ние едва ли “ще открием топлата вода”, що се отнася до бъдещето на световната икономика. В момента и нашият бизнес се намира в истинско извънредно положение. Конкретните затруднения са свързани с това да задържим досегашните си клиенти и да им предложим адекватна концепция, за да им върнем усещането за смисъл на нашите начинания. Трябва да потърсим и начин да влезем в полезрението на нови потенциални клиенти, които ще се нуждаят от нашата експертиза. Въпреки кризата, нашата агенция не спира да създава съдържание. Смятаме, че колкото по-смислено, по-навременно и по-адекватно на ситуацията е то, толкова повече положителни точки ще натрупаме в очите на бъдещите ни клиенти и партньори. Предвиждаме, че тепърва много български фирми ще се нуждаят от от медийно позициониране дори след края на извънредното положение. Съветваме повечето от клиентите си да покажат социална отговорност и въпреки, че е възможно да претърпят някакви загуби сега, в бъдеще ще спечелят добра репутация. Щастливи сме, че някои от тях се вслушаха в тези съвети и продължаваме активно да работим с една от големите инвитро клиники в България, а дори по време на кризата си стиснахме ръцете и вече осъществямаме дейност с частна социална организация, която подпомага гражданите с дистанционни консултации за справяне с психологическите последствия от пандемията. Не може да не споменем и факта, че нашата агенция още преди три години стартира безвъзмездно да консултира организации като БАН-Института по астрономия, За Земята и Грийнпийс, а редица колеги се сетиха за това при избухването на пандемията. Бихме посъветвали и останалите колеги да помислят как могат да бъдат наистина полезни, а наградата им ще дойде тогава, когато колелото се завърти.

Затрудненията в работата ни дойдоха и от предварително организирани и букнати медийни събития, които трябваше временно да бъдат замразени. Някои от тях успяхме поне засега да преместим за късната есен, но два от по-специфичните модни ивенти изцяло отпаднаха. В този случай предложихме на клиента дигитални кампании и създаване на онлайн общност. В световен план, предстоящите Седмици на модата по цял свят ще се случват в Инстаграм и останалите социални медии, така че и ние решихме да бъдем креативни. Работим и по още един модел – да обединяваме усилия с наши агенции-партньори от Балканите. Нашата пиар агенция IGM конкретно стартира дейност с колеги от Сърбия и скоро се надяваме да презентираме и първите ни кампании.

За правителствените мерки:

Историята показва, че социалните промени, направени по време на криза, често стават постоянни. Мерките за подпомагане на бизнеса дойдоха навреме, но все още не е ясно колко ще проработят. На фирмите, чийто бизнес е блокиран и ще остане такъв поне още два месеца, едва ли ще има кой да даде кредит. ББР гарантира 20%, но това не означава, че една фирма ще вземе кредит. Подобна мярка работи за компании с капацитет, чиито поръчки не са блокирани напълно. Дори банките да искат да помогнат, едва ли ще допуснат ресурсът им да бъде изсмукан, защото останалите 80% ще трябва да дадат именно те. Относно схемата 60/40 смятаме, че тя ще е ефективна за бизнеса и работещите. Макар и да има някои недостатъци, хубавато е, че беше задвижена.

Променящият се пазар на труда увеличи броя на фрийлансърите, но пандемията показва тяхната уязвимост по време на криза. Окуражаващо е да се види, че някои правителства прилагат задължително заплащане по болест на самоосигуравящи се лица, както и подпомагат компаниите, които ползват временно нает персонал. Тези кризисни мерки показват, че и в България имаме нужда от нов социален договор, който гарантира социалната сигурност и безопасност на всички, независимо от формата на работа, която са избрали. Смятаме, че ще е добре да бъдат предложени и други подходи, да се предприемат гъвкави безвъзмездни помощи за средни и малки предприятия. Да има и отсрочване на наеми и сметки, тъй като скоро ще става въпрос за два нулеви месеца и тук неминуемо ще бъдат засегнати и пиар агенциите. Според нас, след края на извънредното положение, успехът на една агенция ще зависи от силната корпоративна култура, споделените ценности, отличните комуникационни умения и адекватния инструментариум за оптимизация на системите и процесите.