Малките тайни на големите марки

ПР експертът и радио водещ Цвети Георгиева, разказва историята на логотиповете на някои от най-известните световни марки.

0
0

Познаваме ги. Харесваме ги. Пристрастяваме се към тях или напротив  – върло ги критикуваме. Но каквото и да говорим за световноизвестните марки, истината е, че те са неизменна част от живота, жадуван символ на стандарт, понякога и на власт.  Те влизат през телевизора всяка вечер, надничат от страниците на списанията, появяват се, докато скролваме в социалните мрежи… Те са навсякъде –  големите марки, със своите гигантски бюджети за реклама и своите малки тайни, скрити в логото или наименованието на компанията.

Pepsi

Дейвис Брадхам е човекът, създал знаменитата напитка, като първоначално идеята му била да смеси  захар, вода, карамел, лимоново масло и индийско орехче с цел подобряване на храносмилането. Поради тази благородна цел се спира на име, чийто корен е думата диспепсия – състояние на нарушено храносмилане – оттам и „пепси“.

Логото на напитката се променя многократно за над стогодишната й история. Актуалното е кръг от сини и червени половини, разделени от бяла вълна, за което компанията плаща над 1 милион долара. В него са скрити символи, свързани  с магнитното поле на Земята, Питагоровата теорема и Теорията за златното сечение. Всичко това „облечено“ в цветовете на американското знаме.

ASUS

Името на популярната тайванска компания има интересна история, свързана с митологията. Първоначално основателите намират вдъхновение в образа на крилатия кон Пегас (Pegasus). Но по-късно решават да изтрият първите три букви, за да може името на компанията да излиза под първата буква в телефонния указател!

IKEA

Повечето стоки в тази верига магазини имат трудно произносими имена с шведски корен. Но за наименованието на компанията създателят й Ингвар Кампрад се спира на акроним, който обединява буквите „И“ за Ингвар, „К“ за Кампрад, „Е“ от името на семейната ферма „Елмтарюд“ и „А“ за селцето Агунарюд, където е израснал.

Цветовете на логото са съпоставими с тези на шведското знаме.

ANDROID

Според една от градските легенди съоснователят на компанията Анди Рубин като тийнейджър  е  наричан „андроид“  заради любовта си към роботите. Съвсем логично, когато разработва собствена операционна система, избира това име за нея.

Логото на Android създава дизайнерката Ирина Блок. Тя разказва, че задачата й била да изобрази робот, но все не можела да се справи с нея. В един момент пред погледа й попадат пиктограмите от вратите на тоалетните и voilà! –  на бял свят се появява зеленото човече с антени на главата… вдъхновено от тоалетната!

Starbucks

Оказва се, че основателите на веригата кафенета съвсем случайно се спират на това име.  Избират думи, започващи със „St“, тъй като комбинацията от тези две букви звучи  въздействащо.  Някой изважда стара миньорска карта и попада на град Старбо. Друг  пък се сеща за героя от  „Моби Дик“ на име Старбък… Събират знаците и се появява името на култовите кафенета. Но защо логото е морска сирена? Според историята Старбък, героят на романа, е помощник на кораба. Акцентът  към морската тема се сметнал за успешен и така се появява образът на двуопашатата русалка  от древногръцката митология.

Instagram

Кевин Систром, съоснователят на тази социална мрежа, се увлича по фотографията и фотоапаратите за моментни снимки Polaroid. От мигновения ефект идва думата instant (мигновен). Предизвикателство било снимките да се  изпращат като съобщения, като телеграми – telegram. Instant + telegram = Instagram.

Логото на компанията от своя страна е вдъхновено от леко промененото изображение на ретрокамерата Polaroid OneStepе. По-късно логото е променено към по-минималистично, но очертанията на камерата се запазват и до днес.

Amazon

Своя онлайн магазин за книги  Джеф Безос открива през 1994 г., а с името му отдава чест на най-пълноводната река в света – Амазонка. Следва небивалият успех на магазина, компанията се превръща в предпочитан монополист, а  логото си променя няколко пъти. Актуалният знак има своя подтекст: първо, мечтата на Безос е магазинът му да продава абсолютно всички стоки – от „А“до „Я“ (от А до Z в латинската азбука). Поради това  стрелката е насочена от буква А към  буква Z. На второ място, стрелката е под формата на усмивка, символизираща стремежа на Amazon максимално да задоволи купувачите и виртуално  да ги посрещне с приветлива усмивка

Versace

Логото на италианската модна къща е проектирано през 1978 г. от  самия Джани Версаче. Създаването му е вдъхновено от мраморната глава на Медуза Ронданини и символизира превръщането на Горгоната от отвратително същество с  неопределен пол в красива жена. Версаче избра Медузата за свой знак, защото всеки, който се влюби в нея, не може никога да я забрави. Той се надявал, че компанията му ще има същото въздействие върху хората.

Walt Disney Pictures

Логото на Walt Disney Pictures изобразява приказен дворец от магическо царство. Негов идеен първообраз е замъкът на баварския крал Лудвиг II Нойшванщайн, намиращ се близо до Фюсен. Малцина обаче знаят, че над замъка на Disney не е изобразена падаща звезда, а вълшебната фея Камбанка  от историята за Питър Пан.

Tesla Motors

През юли 2003 г. инженерите Мартин Еберхард и Марк Тарпенинг основават  Tesla Motors. Името на компанията е почит към сръбския изобретател Никола Тесла, но за произхода на логото има различни интерпретации. Една от версиите е, че то е вдъхновено от начина, по който изглежда женската репродуктивна система. Според друга пък логото напомня на котешки нос, което дори Илон Мъск на шега потвърди в Twitter. Но запознати твърдят, че фирменият знак на компанията изобразява част от конструкцията  на електромотора, проектиран от Никола Тесла през 1883 година.

Цялото интервю прочетете безплатно в новия брой на сп. Business Club ТУК