Жените са по-добри лидери в условия на криза. Вярно или грешно?

Ако тествам мненията в социалната мрежа Linked In вероятно ще се сдобия с повече коментари отколкото отговори. Повечето ще са от жени, които за нищо на света не искат да бъдат приемани за нещо по-специално и различно от мъжете си колеги.

Знаете ли кои са тези жени?

99% от деловите жени в мениджмънта на компаниите и организациите в България. Ако стъпим на историческия опит, ето какво показват уроците от предходната криза през 2008-2009г.

Предходната криза създаде крилатата фраза “If Lehman Brothers was Lehman Sisters, this wouldn’t have happened”. Oще тогава възникнаха анализи в източници като HBR, Wall Street Journal, Financial Times, които обобщават какво се случва с финансовото фиаско. Малко след това стана ясно, че хедж фондовете в САЩ, които са управлявани от жени или имат в бордовете си жени са се справили по-добре в кризата и кумулативно имат по-висока годишна възвращаемост. Основната причина – умереният рисков апетит на жените във финансовата индустрия, управлението му и … високият морал, с който подхождат спрямо цифрите в отчетите.

Често жени на високи ръководни позиции поемат роли в компаниите в момент на сериозни сътресения – финансови, касаещи регулации и съответствие, след скандал с измами, след сериозни загуби, проблеми с персонала и пр. Такива примери в света има много. През 2019 година две водещи международни институции бяха оглавени от жени за първи път МВФ и Европейската Централна Банка.

А дори не подозирахме какво ни очаква през 2020.

Всичко това циклично завърта въпроса: Жените по-добри лидери ли са в условия на криза?

Задавахме си го през 2008, задаваме си го и сега в условия на световна здравна пандемия.

Аз работя в екзекютив формат с жени в корпоративния мениджмънт на компаниите и организациите. Гости в моя подкаст Women Speak Leadership също са ексклузивно жени. При всичко това имам възможност да следя и анализирам поведението им в работна и бизнес среда. Да, жените подхождат различно. Жените общуват интензивно, мислят холистично и дългосрочно, имат силен обгрижващ фактор в себе си, упорити и устойчиви са на трудности, умеят да си сътрудничат, склонни са да изслушват и приемат чуждо мнение, стратези са и находчивo търсят решения. В края на миналата година излезе едно проучване в Harvard Business Review, сравнителен анализ на бизнес уменията между жените и мъжете, озаглавено “Women Are Better Leaders During a Crisis”.

Обикновено при подобни статистики акцентът са индивидуални качества, които подлежат на измерване в определени условия. Общият знаменател между онези категории, в които жените демонстрират статистически значимо предимство са междуличностните отношения. Безспорен факт е, че жените са истински виртуози, когато става дума за изграждане, поддържане и развитие на отношения.

Означава ли това, че мъжете са по-неспособни в тези умения? Не.

Означава ли, че всички жени проявяват подчертано предимство в изброените категории? Не.

Тогава защо все по-често се изтъкват предимствата на жените в бизнеса и особено в кризисни условия?

Заради дълбоките промени, които настъпват в съвременния ни свят в последните години.

2020 година беше официалният завършек и същевременно начало на нова ера. Промените са на всички нива – икономическо, финансово, технологично, социално, културно – промени, които засягат бъдещето на човечеството. Дигиталната революция промени начина, по който се случва бизнесът, промени инфраструктурата на обществото ни и зададе нови процеси, в които за съжаление разделението и социалното напрежение растат. Светът ни в 21 век е изправен пред предизвикателства като неравенство, екологични катаклизми, пандемия, икономически войни и пренареждане на ключови световни сили на картата на властта. Образованието в целия свят е в криза. Финансовите институции се дигитализират, за да посрещнат промените в системата, която досега стъпваше изцяло на строй, създаден преди векове. Само, че предстои тотална трансформация и във финансовия световен ред. Тя вече започна с навлизането на автономни играчи и платежни инструменти.

Какво се случва на ниво човек?

Днешните хора са различни от хората преди само 20 години. Дигитализацията, социалните мрежи и технологичните нововъведения донесоха промяна в навиците ни, включително и в комуникацията. Днес, всички имаме света на един клик разстояние в джоба си. Точно толкова ни дели и от неимоверните дози стрес, хейт и информационен поток, който може да те затрупа.

И така стигаме до паметната 2020 година, годината на COVID. Годината, в която светът трябваше да се изолира, само че всички бяхме в една лодка. Политическото напрежение се покачи, избухнаха социални катаклизми в редица държави, здравните системи колабираха. Заедно с това рязко установихме колко много ни липсва човешката прегръдка и личният контакт.

Така изглежда светът ни днес – сложен, непредвидим и несигурен. Това е свят, изтъкан от разнопосочни мнения, конфликтни отношения, иновации с нужда от приемане и хора, нуждаещи се от посока и визия.

Има обаче една обща нишка, която се прокрадва измежду всички тези елементи на нашата модерност. Това са човешките отношения и общуване. На практика средата е сложна, непредвидима и несигурна, затова от ключово значение е как ще се управляват, канализират и развиват отношенията на ниво единица, екип, бизнес структури, общество, общности. И ето тук идва мястото, на което статистики като цитираната по-горе се сдобиват с контекст. Средата в 21 век е такава, че търси качества и умения от лидерите, които жените са развили или развиват по-лесно, които им се отдават или които са им присъщи.

Често ме питат “Всяка жена ли може да бъде лидер?”. И отговорът ми противно на първоначалните очаквания е “Не.”

Защото лидерството е идентичност, ниво на зрялост, на лична отговорност и готовност да плуваш в дълбоки и несигурни води. Не всяка жена избира за себе си това. Онези, които го правят обаче се ползват с привилегията да имат известно предимство в някои умения, отбелязани в проучването на HBR. За хубаво или лошо светът ни има нужда от лидери точно с такива умения. Голяма част от тях са и ще бъдат жени. Но не са единствени. За щастие.