Десислава Василева, PR и медиен експерт, собственик на Idea PR & advertising и създател на EspresoNews.bg: Извънредното положение прави много по-осезаема стойността на връщането към корените

0
731

Десислава Василева, PR и медиен експерт, собственик на комуникационната агенция Idea PR & advertising и създател на регионалния информационен  портал за новини на запад от София EspresoNews.bg

Масово компаниите режат първо от разходите за маркетинг, реклама, комуникации, но пък ни дава възможност да анализираме бизнеса си

Трудностите, които срещам, са обичайните за типа бизнес, който развивам – намаляване на общия обем на комуникационни активности от страна на клиентите и насочването им почти изцяло към вътрешни публики и комуникация, свързана с въздействието на мерките срещу COVID-19 върху тях. Разбира се, всички планирани събития са отменени или отложени за неопределен срок, замразени са някои абонаменти. От това, което си споделяме с колегите от други агенции, мисля, че целият ни бранш е изправен пред сходни предизвикателства и затруднения.

Основният проблем е, че ситуацията в момента поставя много бизнеси в борба за оцеляване. Масово компаниите режат първо от разходите за маркетинг, реклама, комуникации, различни услуги от подизпълнители, след което започват да съкращават и служители. Много компании са спрели изцяло дейност, а служителите са в неплатен отпуск. Тези, които работят, инвестират доста средства за предпазни средства и дезинфектанти, за да могат да осигурят безопасна среда, да отговарят на изискванията и да продължат да работят. Всеки бизнес реорганизира работата си и плановете за бъдещето. Ако има сфери, в които може да се започне веднага след като приключи извънредното положение, то ние ще можем да възстановим обема на работа едва когато нашите клиенти успеят да си стъпят отново на краката, за да възвърнат в обратен ред екипа и след това и външните услуги, които потребяват.

Мисля, че поставени в тази ситуация, обаче имаме възможност да анализираме. Кризата ни подлага на тест и ще ни покаже кои са процесите и подходите, които са работили и продължават да работят и кои са тези, които има нужда да бъдат променени – не само заради ситуацията, а за да съществуват в бъдеще.

Като пример ще дам социалния проект „Работилница за репортери“, който развиваме от 5 години. Проектът стартира от самото начало онлайн, като обучение-конкурс, в който работим с ученици от цяла България. За щастие, извънредното положение не нарушава по никакъв начин провеждането на обучението и комуникацията на учениците с менторите и нашия екип, а в същото време прави много по-осезаема стойността на връщането към корените, към хората, историята и живите източници на информация.

Ситуацията ни прави изключително креативни и същевременно ни учи и ни кара да осъзнаваме кои са ценните неща. И ако досега за ежедневието на един пиар беше нормално да сме в непрекъснато препускане да уловим, всяка нова информация, събитие, конференция, сега можем да си дадем реална сметка какво ни взимат, но и какво ни носят супер бързо развиващите се технологии. И ако ни гълтат голям ресурс от време, за да сме „в час“ и да можем да ги тестваме, използваме и препоръчваме за оптимизиране на процеси, мисля, че в тази ситуация бихме могли да отсеем важното и полезното. Сега технологиите ни свързват с екипа, с хората с които работим, с близките ни, но и много по-осъзнато можем да усетим колко са важни човешкият фактор, близостта и реалният допир до истинското.

Ако говорим за мерките, които ограничават разпространението на вируса, то те са по-скоро очаквани и в тон с общите мерки, които предприемат европейските държави, дори ги изпреварихме, което е похвално. Разбира се, има нюанси, но ако приемем, че най-важната цел в момента е да не се допусне бързо разпространение и претоварване на здравната ни система с много тежки случаи по едно и също време, то мисля, че се справяме прилично. За мен, като жена, майка и човек, който развива бизнес обаче е много по-важно личното поведение и отговорност на всеки един от нас в тази ситуация. Бих искала да отправя апел към всички да бъдем солидарни и отговорни към себе си и обществото като цяло. Има много неща, които можем да правим по време на тази изолация, неща, за които не сме имали време, поради динамичното ни ежедневие. Въпросът е да как гледаш на ситуацията и мерките – като ограничение или като възможност.

Ако говорим за мерките за подкрепа на бизнеса и хората, които изпитват затруднения със запазването на своята работа и доходите си в момента и в бъдеще, все още не мога да видя тяхната всеобхватност и полза, но да се надяваме, че в тази посока тепърва ще се работи много, защото е много опасно след тази здравна криза да потънем в блатото на икономическа такава. Не бива никой да забравя, че гръбнакът на икономиката навсякъде по света са малкият и среден бизнес, предприемачите и висококвалифицираните служители, ако те бъдат загубени или трайно демотивирани, това би означавало колапс на всички системи в държавата и много дълго и трудно възстановяване.

Виждам, че много общини прилагат допълнителни мерки по дезинфекция; ограничаване на публичните събирания и контрола върху това; увеличаване на електронните услуги за гражданите, а и закупуване на тестове, с които да може да се направи по-ясна и точна картина на заболяването и предаването на вируса. Мисля, че това трябва да са основните усилия в момента. Колкото по-бързо се овладее положението, толкова по-бързо ще се върнем към работата си и именно затова трябва да сме стриктни. Креативността и  преминаването към онлайн услуги помагат много във всяка сфера на дейност.

Също така, е критично важно да започне поетапно и добре обмислено възстановяване на икономическата дейност, за да не се задълбочи кризата допълнително и излизането от нея да стане по-бързо.

Мисля, че всеки бизнес трябва да обърне поглед навътре към хората; към вътрешните процеси и комуникация; към системите за управление на бизнеса, които използва или не използва; към онлайн услугите, които предлага или не предлага, за да прецени каква реорганизация е необходимо да бъде направена, за да може да продължи да работи в кризата, но и направените промени да бъдат добра инвестиция и обновена фирмена политика за бъдещо успешно развитие.

И за финал бих искала да споделя и своето притеснение за това, че в тези хубави, празнични и слънчеви дни ще има хора, които се събират масово на обществени места и за това, че може би сме една от малкото християнски държави, в която службите по повод Великден няма да бъдат ограничени. Като православна християнка, преминала през целия пост, смятам, че вярата и преклонението са най-вече в нас самите, и в тази ситуация можем да пропуснем да отидем в църквата на Великден, защото все пак сме надарени и с разум, който трябва да използваме по-често.

Нека си останем вкъщи, да бъдем смирени, търпеливи и заредени с вяра, че всичко скоро ще премине и с нов заряд и ентусиазъм ще постигаме повече заедно.