АИКБ иска мярка 60 на 0 и по 6000 евро субсидия за чартърите

0
55

Мярката „60 на 40“ да стане „60 на 0“ и  субсидии за чартърните полети. Това са част от предложенията на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ) за промяна в  Закона за здравето, който предстои да бъде гласуван на второ четене.

„АИКБ и другите организации на работодателите представяха многократно предложения за смекчаване на икономическите последици от извънредното положение върху икономиката, сред които бяха и необходимите изменения и допълнения в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, за да се промени така наречената мярка „60/40“ на „60/0“, което означава държавата да поеме 60 на сто от осигурителния доход на  работник или служител и това да е всичко, което неработещият получава като компенсация“, се казва в официална позиция на организацията.

Друго плащане от страна на предприятието с преустановена дейност или за съответната част при непълно работно време да не се дължи, каквато е световната практика. Никъде по света, освен в България, не се дължи 100% компенсация в такива случаи, уточняват още работодателите.

От АИКБ настояват и за отпадне на максималния брой работни часове извънреден труд в рамките на една календарна година. „Многократно сме заявявали необходимостта от отпадане на забраната и прекомерните ограничения за полагане на извънреден труд и т. нар. удължено работно време, от съвместяване на сумираното изчисляване на работното време и извънредния труд“, пишат от АИКБ.

От организацията настояват и за спешна подкрепа на туристическия сектор в страната. Те предлагат министерството на туризма да предоставя на туроператори, които използват авиокомпании с български оперативен лиценз за изпълнение на чартърни полети до България, държавна субсидия в размер на 6000 евро за всеки полет, в срок от две години от отмяна на извънредното положение. Субсидия могат да получат и туроператори, които ползват услугите на превозвачи с оперативен лиценз, издаден от  страна, различна от България, при условие, че туроператорът докаже липсата на интерес за изпълнение на конкретния полет от страна на авиационните превозвачи с български оперативен лиценз, добавят още от АИКБ.

„Предложението ни е мотивирано от обстоятелството, че българските авиокомпании разполагат с парк от минимум 25 – 30 самолета в готовност за  изпълнение на чартърни полети по заявка на туроператори, като среднодневно могат да се изпълняват общо от основните чартърни летища не по-малко от 30 полета, средно по 200 – 250 пътника на полет“, уточняват от организацията.

От позицията на Асоциацията на индустриалния капитал става ясно, че голяма част от промените в Закона за здравето, които предстоят да бъдат гласувани на второ чете, са подкрепени от тях.

Една от основните промени, която организацията не подкрепя, е параграф 2, с който се предлагат изменения в чл. 63 от закона.

„Предоставянето на правомощия на отделен министър да въвежда временни противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион на практика преурежда в ущърб на правата на гражданите и бизнеса въпроси, чието решаване Конституцията и действащото законодателство са възложили съответно на Народното събрание или на Министерския съвет. Ако този правен нонсенс бъде приет, означава основни принципи като недопускането на неоснователно ограничаване на права да се уреждат с общи административни актове“, пишат от АИКБ.